0
Apie košę ir grūdus

2015-11-28

2015 m. spalio 9 d. su kitais Lietuvos vaikais juventiečiai ir jų mokytojos minėjo Košės dieną. 

2a mokinukai pirmiausia išsiaiškino, kas yra gražiuose indeliuose, perskaitė košės maistinę vertę, išsiaiškino, kaip ją paruošti. Tada mokytojos padedami užplikė košę ir, kol ši išbrinko, skaitė dovanų gautą knygelę. Antrokai negalėjo patikėti, kiek daug prie nesėkmių prisideda alkis! Vaikai rūšiavo daugiausiai energijos turinčius produktus, grūdintus produktus - apgavikus, kuriuose daug saldiklių. Linksmos užduotys mokiniams labai patiko. O tada... visi skanavo košę ir sakė, kad ji labai skani.

4a klasės mokiniai pirmiausiai artimiau susipažino su aviža. Nustebo, kad aviža – medicinoje naudojama vienmetė žolė, aiškinosi, kokių žmogui naudingų medžiagų ji turi, kokios jos vaistinės savybės. Ketvirtokai valgė ne vien košę, prie jos vaikai derino kitus sveikos mitybos produktus.

O štai ką apie „Košės dieną“ sakė 2b klasės mokiniai: Aušrinė „Kartu su draugais košę valgyti skaniau", Barbora „Košę valgyti labai sveika", Estrėja „Kiekvieną rytą valgysiu tik avižinę košę", Danielė „Norėčiau kasdien taip įdomiai pradėti pamokas, kai kvepia visa klasė", Vaidilė „Jauku klasėje ir džiaugiasi širdelė".

2 a klasės mokinukams po „Košės dienos“ iškilo daug klausimų: Kodėl sveikiausia ryte valgyti košę?  Kaip virti košę? Kokia košė sveikiausia? Kaip pažinti įvairias košes? Taigi mokytoja Diana Gedminienė pasiūlė mokinukams daugiau pasidomėti košėmis. Juolab visi dalyvaujame respublikiniame projekte „Sveikatiada“, o spalio mėnesį pasiūlyta veikla „domėkis kas užrašyta ant pakuotės“, mums tikrai įdomi.

Košių klasėje neišsivirsi, todėl į pagalbą kvietėme tėvelius, o šie neatsisakė, sutiko išvirti įvairių košių, atnešti pakuočių, kuriose buvo verdamos kruopos bei nevirtų  kruopų.

Spalio 13 d. paskelbėme klasėje  „Košės dieną“ su Sveikatiada. Godos mamytė virė perlinę, Igno – avižinę, Miglės ir Danielos  – grikių, Elenos – manų, Jokūbo - miežinę bei makaronų, Manto – lęšių, Vaivos tėtis – sorų košes.  Ryte džiaugsmingai rinkosi mokinukai, serviravo stalą, o mamos ir tėčiai  dėdami termosus su košėmis ant stalo jaudinosi: „kad tik patiktų košės vaikams“ ...– sakė ne vienas.
Nuskambėjus skambučiui mokiniai pristatė namie virtas  košes, aptarė mandagaus elgesio prie stalo taisykles ir pradėjo pusryčiauti. Prisivalgę ir išragavę visų košių, mokiniai pildė diagramas. Žymėjo kokią košę  ragavo pirmą kartą, rinko  skaniausią košę, nurodė  kiek dažnai ir kokias  valgo košes namie. Išsiaiškinome, kad daugelis pirmą kartą ragavo lęšių, sorų ir miežinę košes. Skaniausia mokiniams – manų, avižinė ir grikių košės. Dažniausiai namuose vaikai valgo manų ir grikių košes.

Prisivalgę mokiniai susiskirstė grupėmis ir nagrinėjo įvairių košių pakuotes. Domėjosi kuri  turi daugiausia energetinės vertės, kiek kiekvienoje košėje yra baltymų, angliavandenių. Kaip pagaminti košę. Išsiaiškinome, kad vertingiausios – avižinė, grikių bei ryžių košės, mažiausiai maistinga – manų košė.

Po rimto darbo grupėse, mokiniai, naudodamiesi „Pradinukų žodynu“ bandė atskirti miežius, rugius, avižas, kviečius.  Sužinojo, kad duona kepama iš rugių, batonas – iš kviečių, kad perlinės kruopos – tai miežio grūdas. Vėliau mokiniai atsakinėjo į klausimus: kokios valgytos košės grūdai neauga Lietuvoje, kokia košė buvo ne iš grūdų, kodėl košės būna saldžios ir ... dar daug iškilo klausimų, kurių atsakymų ieškojome internete.

Po smagių diskusijų, mokiniai apžiūrinėjo nevirtus grūdus ir bandė atspėti kokios tai košės grūdai. Smalsūs antrokai ragavo grūdus, įdėmiai juos apžiūrinėjo, aiškinosi kaip gaminami dribsniai, suprato, kad dribsniai gaminami iš įvairių kruopų. Daugelis pradėjo skirti kruopas.

Sukaupę daug žinių, antrokėliai aptarė įspūdžius ir, pasiūlius mokytojai, sutiko aprašyti dienos įspūdžiu: „Sužinojau, kad košes valgyti sveika“ –rašė Gabrielis, „Man skaniausia buvo grikių košė. Avižas mėgsta arkliai, o sveikiausia – lęšių, perlinė ir grikių košės“, - prisiminė Liepa, „Manų košė mažiausiai maistinga. Ji greičiausiai išverda“, - prisiminė Matas, „Aš supratau kaip atskirti košes“ – rašė Daniela, „Man labai patiko košės diena“ – džiaugėsi Ūla.

Pasibaigus pamokoms, pamatėme, kad dar daug košių nesuvalgėme. Kodėl? – pasmalsavo mokytoja. „Jų buvo daug ir košės labai sočios“ -  porino mokinukai. Nusprendėme, kad vaikai nešis košes namo, vakare jas galės pašildyti ir suvalgyti. Svarbiausia, prašėme padėkoti tėveliams ir pasakyti, kad nesuvalgėme ne todėl, kad jos mums nepatiko. Manau, ši diena ne tik suteikė daug žinių, bet  paskatins mokinius dažniau valgyti košes, rūpintis sveika mityba.

1b klaės pradinukai, nors visai nesenai pradėjo naują savo gyvenimo etapą mokykloje, jau spėjo susipažinti ir su SVEIKATIADA. Dieną prieš tarptautinę Košės vieną vaikai pradėjo SPALVOTA maisto diena. Pirmokai pasiskirstė spalvingomis grupėmis ir, orientuodamiesi į savo grupės spalvą, ne tik pasipuošė ta spalva, serviravo stalą ir ant stalo dėjo savo spalvos vaisius ir daržoves. Grupės nuoširdžiai ruošėsi mažai spalvotai šventei – vaikai gražiai, linksmai ir išmintingai pristatė savo grupės patiekalus, jų naudą žmogaus organizmui. Pirmokai vaišinosi ir vaišino draugus, mokėsi tolerancijos, bendravimo, draugiškumo.

Šiaulių „Juventos“ pradinių klasių mokytojos Aurelija Dirginčienė ir Diana Gedminienė